20120407-1
Tijdens de graafwerkzaamheden op het terrein aan de Lage Giessen 4, zijn op 22 maart 2012 de restanten van een middeleeuwse terpboerderij aangetroffen. Op zaterdag 7 april 2012 was het bouwterrein opengesteld voor publiek. De aanwezige archeologen gaven uitleg over de vondsten.

Op basis van de eerste archeologische vondsten (o.a. Paffrath aardewerk) kunnen de vroegste fasen van deze boerderij gedateerd worden in de 11-12e eeuw. De resten van deze boerderij zijn zeldzaam goed bewaard, omdat de oudste fasen afgedekt hebben gelegen onder een pakket klei. Hierdoor zijn ook de houten balken - waarmee de boerderij was opgetrokken - nog zichtbaar en de plaats waar vroeger de haardplaats was. De boerderij stamt uit de periode in de middeleeuwen waarin de eerste bewoningslinten langs de Giessen ontstonden. Deze bewoningslinten zijn ontstaan in de periode dat de eerste inwoners van Hoornaar het veen gingen ontginnen. Met de vondsten in en bij de boerderij zullen de archeologen waarschijnlijk meer te weten komen weten over het dagelijkse leven van de mensen die op deze boerderijen woonden.

Ooit schreef Meine Mollema er al een stukje over in ons verenigingsblad, dat er langs de Kromme Giessen dergelijke boerderijen gestaan moeten hebben. Met deze vondst wordt dat nu dus bevestigd. (Zie 14e jaargang 2 december 1997.)