Op 30 oktober 2013 verzorgden de heren Van de Ven en De Ruiter, vrijwilligers van het Baggermuseum te Sliedrecht, een lezing over het verleden en het heden van het baggeren. Zij schetsten aan de hand van fotomateriaal een interessant beeld van deze oer-Hollandse industrietak. Zij vertelden ons hoe het baggeren is ontstaan, hoe het baggeren in het verleden ging, hoe het nu gaat en over het Baggermuseum.

baggerbeugel0yfDoordat plantenresten, afval, bodemmateriaal en bladeren zich vastzetten op de bodem van vaarwegen ontstaat slib, dat op den duur de capaciteit van het afvoeren van water of de scheepvaart hindert. Baggeren omvat alle werkzaamheden die nodig zijn bij het weghalen van zand, slib en andere lagen van de waterbodem. Baggeren gebeurt ook voor landaanwinning en het opschonen van het oppervlaktewater.

Aanvankelijk baggerde men met de hand. Aan het eind van de 16e eeuw ging men baggeren met een moddermolen. Een grote stap vooruit daarna was de emmerbaggermolen. Later werden deze voortbewogen door stoom en dieselmotoren. Met de uitvinding van de centrifugaalpomp werd een nieuw type baggerschip mogelijk: de sleephopperzuiger.

Wilt u meer weten of zien over baggeren? Bezoek dan het Nationaal Baggermuseum te Sliedrecht!
Zie: www.nationaalbaggermuseum.nl.