Op woensdag 26 februaria.s. was dhr. Toon Verbeek te gast. Hij verzorgde deze avond een lezing met muziek over
Het huishouden van Jan Steen - het leven van alle dag geschilderd door oude meesters

766px-Jan Steen Vrolijke huisgezin
Het leven van alle dag werd door kunstschilders vaak vereeuwigd. Denkt u maar aan de alledaagse huiselijke tafereeltjes van Jan Steen en de zijnen. Denkt u ook aan het kind en zijn spel, de boer en zijn werk, de arts en zijn patiënt, de dief en zijn slachtoffer, de armoe op het platteland, de rijkdom aan het hof, het liefdesspel, hygiëne en medische zorg. Deze genreschilderkunst is van groot belang geweest voor onze geschiedenis. Deze avond vertelde Toon Verbeek aan de hand van tientallen schilderijen over het bovengenoemde. De kunstwerken die werden vertoond, werden ondersteund door muziek van tijdgenoten.

Toon Verbeek is kunsthistoricus en muziekwetenschapper. Hij is werkzaam als docent, verteller en auteur. Hij verzorgt cursussen en lezingen. Hij schreef onderwijsmethoden voor het middelbaar onderwijs: klassieke muziek, pop- en jazzmuziek en kunstgeschiedenis. Als muziekrecensent schreef hij voor verschillende tijdschriften en dagbladen. Voor de Concertzender maakte hij muziekreportages.