Op woensdag 22 maart 2017 verzorgde Hester van Vliet een concertlezing over de Matthäus Passion.
Hester van Vliet vertelde hoe dit grootse muziekstuk in elkaar zit en speelde op hobo live fragmenten uit de Matthäus Passion mee. Zij vertelde over de spelers en de teksten.

De Matthäus Passion gaat over het lijden van Jezus in Zijn laatste dagen en het verraad van Judas. Het gaat ook over wat mensen overkomt en wat ze elkaar aandoen en de keuzes die ze maken. Het lijden, medelijden en meelijden (wat meer is dan meeleven), daar draait het om. Hoe kan een stuk dat zoveel verdriet schijnt op te wekken, tegelijkertijd zoveel schoonheid bevatten?

Hester van Vliet is verbonden aan The Bach Orchestra of the Netherlands. Tevens is zij orkestcoördinator en hoboïste van het Nederlands Begeleidingsorkest, een professioneel begeleidingsorkest voor koren. Ze verzorgt lessen aan de Hoboschool in Arnhem. Daarnaast geeft zij concertlezingen in heel Nederland.

Matthaus Passion foto