Lezing 27 sept. "Mondriaan en 100 jaar De Stijl"

Op woensdag 27 september a.s. verzorgt mevr. C. Mathot een lezing over "Mondriaan en 100 jaar De Stijl" in het Bruisend Hart te Hoornaar. Dit doet zij bij de Historische Vereniging Hoogblokland, Hoornaar en Noordeloos. Aanvang: 20.00 uur. Leden hebben gratis toegang, niet-leden betalen € 2,00.

Beeldend kunstenaar en docente kunstbeschouwing Carina Mathot neemt de aanwezigen mee op een visuele kunstreis van Mondriaans vroege figuratieve landschappen tot felgekleurde bomen en bloemen. Van kubistische composities tot zijn ‘vertrouwde’ rode, blauwe en gele kleurvlakken. Zo is Mondriaans ontwikkeling naar de abstracte kunst stap voor stap te beleven.

Het jaar 2017 is uitgeroepen tot Mondriaanjaar. In 1917 werd De Stijl opgericht, de internationale kunstbeweging waarvan Mondriaan een van de bekendste exponenten was.

Mondriaan startte met van Doesburg het tijdschrift De Stijl in 1917. De inleiding voor de eerste editie van tijdschrift De Stijl bestond uit een publicatie van delen van Mondriaans manuscript De Nieuwe Beelding in de schilderkunst.De Nieuwe Beelding (Neo-Plasticisme) van Mondriaan: ’Het vinden van een spirituele volmaaktheid en daar uitdrukking aan te geven. Een creatieve activiteit vanuit een geordende geest. Vrede, harmonie en discipline zijn de kenmerkende aspecten van deze kunst. De Kunst als formulering van een universeel geluksideaal’.

100 jaar De Stijl