Op zaterdag 9 september 2017 organiseerden de historische verenigingen van Giessenlanden van 10.00-16.00 uur diverse gratis activiteiten in het kader van de Open Monumentendag die dit jaar het thema ‘Boeren, burgers en buitenlui' had. Te bezichtigen waren een kaaspakhuis en boerderijen, maar ook diverse musea en kerken. Wat was er te zien? Een overzicht:

Arkel
In het Kaaspakhuis konden bezoekers het een en ander zien over de kaas- en boterbereiding op de boerderij en in de fabriek. Er werden schilderijen van Ooms van boerderijen e.d. uit de Waard tentoongesteld. Op het pleintje bij het Kaaspakhuis stonden enkele oude tractoren met oude landbouwwerktuigen opgesteld. Er was een kraampje waar o.a. boeken over het boerenleven van vroeger te koop zijn.
OMD Arkel 2
OMD Arkel1
Het was ook Melkfabriek Festival op 9 september. Bijna alle bedrijven van dit stukje Arkel dedeen mee en hadden deze dag hun deur open (van 12-16 uur) en leuke acties.
Verder kon in Arkel de Koepelkerk worden bezocht. Op de plaats van de huidige Koepelkerk stond omstreeks het jaar 640 al een houten kerk. De Koepelkerk is in 1999 gerestaureerd en een gedeelte van het interieur is toen vernieuwd.

Giessenburg
In museum Het Reghthuys (voormalig gemeentehuis) was de nieuwe tentoonstelling Van Klos tot Kant te zien. Daaraan gekoppeld was er een demonstratie kantklossen.
OMD Giessenburg
Daarnaast kon in Giessenburg de Hervormde Kerk worden bezocht. Deze dateert uit ongeveer 1450. In deze kerk werd gezorgd voor muzikale omlijsting.

Hoornaar
Boerderij "De Kerkbuurt", Dorpsweg 125, Hoornaar, is de fraaist bewaarde boerderij van Hoornaar. De bewoonster van dit prachtig gerestaureerde pand kan er boeiend over vertellen.
De monumentale Hervormde kerk aan de overzijde van de Dorpsweg, gebouwd op een donk, was ook geopend op Open Monumentendag.
OMD Hoornaar gecompr

Noordeloos (Hoogblokland)
Bij Ad en Janneke Boom, Minkeloos 14, was te zien hoe heden ten dage gemolken kan worden (in tegenstelling tot vroeger) met een melkrobot.

Noordeloos
In Noordeloos staat de St. Bonifatiuskerk (hervormde gemeente). De kerk was geopend van 10.00-16.00 uur. De kerk stamt uit de 15de eeuw. In het koor is o.a. een groot grafmonument voor Martinus van Barnevelt (1781), een rijke koopman, woonachtig in Gorinchem, tevens Heer van Noordeloos en Overslingeland, te zien.

Molens Giessenlanden (Molendag SIMAV)
Tijdens Open Monumentendag hield SIMAV haar molendag. De molens (bij enkele molens ook het privégedeelte) waren opengesteld van 10.00-16.00 uur. Alle molens in gemeente Giessenlanden deden mee, dus de Stijve molen, de Boterslootse molen in Noordeloos, de Oudendijkse molen en Scheiwijkse molen in Hoornaar en de korenmolen Jan van Arkel te Arkel. De molenaar vertelde zoveel mogelijk over de functie van de molens vroeger en de huidige functie als cultureel erfgoed.

We mogen terugzien op een mooie dag met honderden bezoekers!

Affiche Giessenlanden OMD 2017 gecomprimeerd