Op woensdag 30 november  jl. verzorgde dr. Peter van der Krogt een lezing over De wereld in kaart voor onze vereniging in het Bruisend Hart te Hoornaar.

Wereld in kaart2

Wat heb je aan een oude kaart voor historisch onderzoek? En wat is eigenlijk een oude kaart?
In vroeger tijd, de tijd zonder luchtfoto's en zonder GPS, is men erin geslaagd een beeld van de omgeving, zelfs van de hele wereld, te krijgen en in kaart te brengen. In zijn lezing behandelde dr. Van der Krogt hoe in het verleden kaarten werden gemaakt met behulp van plaatsbepaling op zee en met behulp van landmeettechnieken op het land. Ook de druktechnieken kwamen aan bod. Zijn lezing werd rijk geïllustreerd d.m.v. een PowerPoint-presentatie, waarbij zo veel mogelijk voorbeelden uit onze omgeving werden gebruikt.
Dr. Peter van der Krogt is historisch cartograaf en Jansonius conservator bij de Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam.