Lezing over Gorcumse burgemeester Ridder van Rappard
ALV
Lezing
Lezing

Op woensdag 31 oktober a.s. verzorgt de heer Klaas Tammes een lezing over de Gorcumse burgemeester mr. Louis Rudolph Jules van Rappard, beter bekend als de Ridder van Rappard. De lezing vindt plaats in het Bruisend Hart, Dirk IV-plein 32, Hoornaar en vangt aan om 20.00 uur. Leden hebben gratis toegang, niet-leden betalen € 2,00.

Hoogblokland, Hoornaar en Noordeloos hadden van 1946-1982 Maarten Schakel als burgemeester. Schakel bleef daarna tot aan de herindeling op 1 januari 1986 waarnemend burgemeester. Overlappend in tijd had men in Gorinchem lange tijd burgemeester mr. Louis Rudolph Jules van Rappard, beter bekend als de Ridder van Rappard.

Klaas Tammes, biograaf van politici en zelf oud-burgemeester, heeft na nauwgezet onderzoek het indrukwekkende boek "Dwarsligger van beroep" geschreven over de spraakmakendste burgemeester van Nederland. Hij heeft een reeks van direct betrokkenen gesproken en wisselt in zijn boek en in deze lezing interessante inzichten af met mooie anekdotes.

Van Rappard studeerde rechten in Utrecht. Meer door zijn familierelaties dan door zijn gaven werd hij op 26-jarige leeftijd burgemeester van Zoelen. Van 1939 tot 1971 was hij burgemeester van Gorinchem, met een onderbreking tussen 1943 en 1945, omdat hij zich tegen de Arbeitseinsatz had gekeerd. Ridder Van Rappard, zoals hij gemeenzaam werd genoemd, had een autoritaire stijl van leidinggeven, wat ook paste in zijn maatschappijbeeld. Meermalen kwam hij in conflict met de gekozen wethouders, maar in en buiten Gorinchem genoot hij een zekere populariteit om zijn uitlatingen, waarin hij zich meestal misprijzend uitliet over de maatschappelijke ontwikkelingen die in Nederland met name in de tweede helft van de jaren zestig gestalte kregen en die door hem en zijn aanhangers als gezagsondermijning en verloedering werden beschouwd.

Ridder van Rappard rechthoekig

Bron: Nationaal Archief © ANEFO / Eric Koch
(CC BY-SA 3.0 NL) (atr. 14) )