Lezing Gouden Koets
ALV
Lezing
Lezing

Op woensdag 28 november a.s. verzorgt de heer Luc Eekhout een lezing over de Gouden Koets, een bijzonder koninklijk rijtuig. De lezing vindt plaats in het Dorpshuis, M.J. Veder van Hobokenstraat 15b, Noordeloos en vangt aan om 20.00 uur. Leden hebben gratis toegang, niet-leden betalen € 2,00.

De Gouden Koets symboliseert de optimistische en dynamische periode die Nederland aan het einde van de 19de eeuw beleefde. De rijke ornamentiek en vele symbolen vertellen het verhaal van een Europese wereldmacht, die Nederland toen was. De jonge Koningin Wilhelmina kreeg de koets als inhuldigingsgeschenk van de Amsterdammers.

Vanaf het begin is deze koets omstreden geweest, laatstelijk nog vanwege de onderdanigheid waarmee koloniale onderdanen zijn afgebeeld. De merkwaardige concurrentie met de Crème Calèche is nog bij weinigen bekend. Maar als symbool van ons Koningshuis is de Gouden Koets onomstreden en het jaarlijkse, feestelijke gebruik op Prinsjesdag staat bij iedere Nederlander op het netvlies.

Luc Eekhout was achttien jaar lang directeur van het Nationaal Rijtuigmuseum en heeft in die hoedanigheid de catalogus van het Koninklijk Staldepartement samengesteld. Nu is hij directeur van Kasteel Heeswijk bij Den Bosch.

Gouden Koets