Lezing Art Nouveau
Lezing Eet!verleden
vrijdag 12 april
Excursie Hattem

Op woensdag 27 februari a.s. verzorgt Olga Harmsen een lezing over Art Nouveau. De lezing vindt plaats in het Bruisend Hart, Dirk IV-plein 32, Hoornaar en vangt aan om 20.00 uur. Leden hebben gratis toegang, niet-leden betalen € 2,00.
Art Nouveau, Art Deco, Jugendstil - deze kunststromingen worden aan de lopende band met elkaar verward. De ene stijl is hoekig; de andere sierlijk, met dames in wapperende jurken en vooral veel bloemen. Toch? Maar is dat eigenlijk wel zo?
Wat heeft de Art Nouveau kunstenaars op creatief gebied geïnspireerd? Welke technische ontwikkelingen en veranderingen in de maatschappij hebben deze kunststroming beïnvloed? Hoe is Art Nouveau te herkennen in bijv. de architectuur? Wat zijn de verschillen tussen de stromingen in de verschillende landen? Tijdens deze lezing over Art Nouveau zal Olga Harmsen vertellen hoe het zit. Zij zal uitleggen wat ertoe heeft geleid dat Art Nouveau zo sensationeel tot bloei kwam en waarom de stroming binnen 20 jaar ook weer net zo snel verdween. De avond wordt afgesloten met een ‘virtueel’ rondje langs wat Dordtse Art Nouveau. Laat u verleiden door de sierlijke zweepslagen of juist door de sobere geometrische vormen van de Art Nouveau. De reis gaat kriskras door Europa, van Barcelona naar Riga, van Glasgow naar Wenen, met uitstapjes naar Zuid-Amerika, Afrika en China. Dus het belooft een fascinerende reis langs betoverend mooie kunst te worden!

Olga Harmsen is eigenaar van projectbureau Maison l’ Art Nouveau.

Maison l Art Nouveau