Op woensdag 27 maart jl. verzorgde Manon Henzen op zeer boeiende wijze een belevenislezing over De geschiedenis van brood.
Manon Henzen nam ons mee op een tijdreis langs broodproducten, broodsoorten en eetgewoonten rondom brood, van de Romeinse tijd t/m de 20ste eeuw. Dat alles in de context van eetgewoonten door de eeuwen heen, zodat we ook een beknopt beeld krijgen van de historische keuken van de afgelopen 2000 jaar. De geschiedenis van brood werd getoond aan de hand van beeldmateriaal (schilderijen, archeologische objecten enz.) en er kon geproefd worden van een aantal historische broodsoorten.

Manon Henzen is oprichter van eet!verleden. Zij is historica en kookliefhebber. Na een studie geschiedenis en Midden-Oostenstudies werkte zij voor verschillende cultuurhistorische organisaties. Haar ervaring als projectmanager en adviseur in de brede erfgoedsector zet zij tegenwoordig in voor het veld van culinaire geschiedenis. Met eet!verleden combineert zij haar passies geschiedenis en koken. Zij heeft het tot haar missie gemaakt om culinaire geschiedenis op de kaart te zetten, omdat zij het bijzonder jammer vindt, dat er zoveel mooie ingrediƫnten, smaakcombinaties, recepten, kooktechnieken en kennis verloren zijn gegaan. Het brood dat tijdens de belevenislezing geproefd kan worden, is afkomstig van biologische bakkerijen in Nijmegen, waarmee de spreekster een samenwerking heeft en met wie zij deze historische broden ontwikkeld heeft.

eetverleden brood