Geen evenementen

bassa

In deze week van de vrijheid staat in Noordeloos de kerktoren in de schijnwerpers.
Deze toren heeft al veel meegemaakt.
Vanaf oktober 1942 tot september 1943 moesten in Nederland de klokken uit de kerktorens worden ingeleverd bij de bezetter, Klokkenvordering of Klokkenroof.

De meeste klokken werden afgevoerd naar Hamburg, het brons zou worden gebruikt om kanonnen van te maken. In 1943 was de klok van Noordeloos aan de beurt, er werd een gat in het metselwerk tussen de galmgaten gehakt door Jielis van Daalen een metselaar uit Noordeloos. Daarna werd de klok werd met een takel naar beneden gelaten.

Er kwam een kleine klok uit Willige Langerak voor in de plaats, die moest bij luchtgevaar dienst moest doen als alarmklok.
Na de oorlog werd er een nieuwe klok geschonken door mevr. M. J. Veder-van Hoboken.

Van deze gebeurtenis is een bijzondere serie foto’s gemaakt, waarschijnlijk door Arie Wallaard.
Op de eerste foto is een groep toeschouwers te zien, met pet links Jan Boogert, daarnaast met snor Kees van Drenth, met pet op de voorgrond Samuel Verhey en met pet rechts van het midden Jan Hoeijenbos.
Op de zevende foto staat de klok op de grond met daarbij politieagent Bas Ritmeester, Cees de Jong uit Tienhoven en waarschijnlijk Mos van der Zouwen uit Ameide.

Op de laatst foto staat een mededelingenbord in Noordeloos, waarschijnlijk op de Grotewaard waar nu de Dick voor mekaar shop is, tegenover het gemeentehuis.

Johan Wallaard

Fotoserie Klok uit Toren 01