WO 2 Afbeelding 1 Arie de Bruin

Deze presentatie van ons lid, Arie de Bruin, is gebaseerd op hetgeen hij (ooit) vernam van zijn schoonouders Jo Bor en Ot Boom. Zij waren in de Tweede Wereldoorlog buurkinderen van elkaar in de Minkeloos, het nog steeds bestaande weggetje tussen Hoogblokland, Hoornaar en Noordeloos.

Arie Bor, een broer van Jo, schreef een persoonlijk kroniekje van de oorlogsperiode vanaf de invasie in Normandië in 1944. Dit is na zijn overlijden ontdekt. Hij was vele jaren een zeer actief lid van onze vereniging.

Freek Boom, een broer van Ot, bewaarde zijn herinneringen in de vorm van documenten en enkele foto’s. Die lagen na zijn overlijden nog in zijn huisje.

De verhalen van Jo Boom-Bor en haar man Ot heeft de presentator in de loop van meerdere jaren uit hun eigen mond vernomen.
Met al deze herinneringen wil Arie overbrengen hoe zijn genoemde
familieleden aspecten van de oorlog hebben beleefd. Hiermee wordt
tevens een klein stukje van de lokale geschiedenis vastgelegd, hetgeen één van de doelen is van onze vereniging.

De verhalen vullen elkaar goed aan, waardoor een (zeer beknopt) beeld gegeven kan worden van de gehele oorlogsperiode, vanaf de mobilisatie tot aan de laatste oorlogsdag.
Zoals de titel aangeeft, zijn het herinneringen van bewoners van het platteland. Toch is het verrassend wat deze vier mensen ons nog te vertellen hebben.

Deze avond is mede mogelijk gemaakt door een gift van Dorpsberaad Hoogblokland. Iedereen is welkom en iedereen heeft gratis toegang.

Wanneer: woensdag 30 maart
Aanvang: 20.00 uur