Al meer dan 250 jaar wordt in Leerdam glas geproduceerd. De gebroeders Pelgram stichtten in 1765 de eerste fabriek.Hoe kwamen ze in Leerdam verzeild? Wat werd er geproduceerd? Hadden zij ooit kunnen vermoeden dat het bedrijf later uit zou groeien tot de toonaangevende glasfabriek in de wereld, die tot op de dag van vandaag miljoenen flessen en glazen produceert?

Woensdag 22 februari vertelt Ton van Kooten u op een inspirerende manier het complete verhaal. Van de start tot heden ten dage. Over de overnames en de moordende concurrentie. Over de kunstnijverheid van directeur Cochius tot de concentratie van glasfabrieken door de NV Vereenigde Glasfabrieken in Nederland in de eerste helft van de twintigste eeuw. Dit alles voorzien van prachtige foto’s van de rijke historie van de fabriek. Na afloop heeft de glasindustrie voor u geen geheimen meer.

Ton van Kooten (1970) is bestuurslid van de Historische Vereniging Leerdam, werkt sinds 1987 bij de Leerdamse glasfabriek als logistiek manager en wil u het verhaal over de Leerdamse glafabieken graag vertellen.

De lezing vindt plaats in Dorpshuis De Hoeksteen, Dorpsweg 81A te Hoogblokland, en vangt aan om 20.00 uur. Leden hebben gratis toegang, niet-leden betalen € 5,00.

glasfabriek