een verhaal over Hollands Glorie met vele aansprekende beelden.

door: Bas de Goeij, Dik Snel & Remco van de Ven van het Nationaal Bagger Museum Sliedrecht

Datum: 30 oktober 2024
Aanvang: 20:00
Locatie: MFC Den Hoek, Hoogblokland

Leden hebben vrij toegang, niet-leden betalen € 5,00.
Toegang is inclusief koffie in de pauze.

Afbeelding1

Voordat er gebruik gemaakt kon worden van stoommachines werden baggerwerken uitgevoerd door de inzet van menskracht en paarden, met houten schoppen en houten kruiwagens. Kort na het jaar 1850 werden stoommachines ingebouwd in baggerwerktuigen voor de steeds omvangrijkere waterbouwkundige werken in Nederland, Europa en ver daarbuiten.

Enkele voorbeelden van deze waterbouwkundige werken zijn havenwerken in Changhai, Argentinië en Soerabaja, het Suezkanaal, het Panamakanaal, het bouwen van een vliegveld in zee bij Hong Kong, de Palmeilanden bij Dubai, de Maasvlakte 1 en 2, de realisatie van windmolenparken op zee, het leggen van leidingen in de zeebodem en het bouwen met de natuur zoals de Zandmotor, de Marker Wadden en de Hondsbossche Zeewering.

Sliedrechters zijn de grondleggers van deze mondiale innovatieve baggerindustrie. Hoe is dit zo gekomen? Waarom ontstond het in die regio? Waarom zijn deze bedrijven in Nederland en Vlaanderen toonaangevend?

Kom voor antwoorden naar de lezing