SintOp woensdag 28 november 2012 was de heer Frits Booy (schrijver, leraar, historicus, sinterklaaskenner en bestuurslid van de Stichting Nationaal Sint Nicolaas Comité) in ons midden. Hij vertelde deze avond over de Herkomst van Sinterklaas en Zwarte Piet.

De volgende vragen kwamen o.a. aan de orde:

• Wie is Sinterklaas eigenlijk?
  • Liggen zijn wortels in Spanje, Italië of Turkije?
  • Hoe verhoudt hij zich tot de heilige Nicolaas van Myra, de Weihnachtsmann, Santa Claus en Wodan?
  • Hoe heeft de Nicolaasverering zich ontwikkeld?
  • Waar komt de zwarte bediende vandaan?
  • Waarom gaan Sinterklaas en Zwarte Piet 's nachts over de daken?
  • Hoe zit het precies met de vrijers van speculaas, pepernoten en letters?
  • Waar komen schimmel, zak en roe vandaan?
  • Wanneer verschijnen de eerste liedjes, gedichten en surprises?

Dhr. Booy ging - zo historisch verantwoord mogelijk - in op deze vragen. We leerden het leven van de heilige Nicolaas van Myra kennen. We hoorden ook over de verspreiding van de Nicolaasverering over Europa en het Nederlandse sinterklaasfeest vanaf de Middeleeuwen tot heden. Allerlei voorwerpen en gebruiken werden – voor zover mogelijk – verklaard en oude sinterklaasboeken passeerden de revue. Ook bleek dat het sinterklaasfeest in ons land enkele eeuwen verboden was, dat Zwarte Piet pas vanaf circa 1850 optrad, dat hij angstaanjagende, buitenlandse voorlopers had en dat zijn naam, gedrag en functie veranderden in de loop der tijden.