Op woensdag 24 september 2014 verzorgde de heer G. Brandt uit Hoornaar een lezing over De martelaren van Gorcum.
Les 19 Martyrs de Gorkum
De Tachtigjarige Oorlog was een roerige tijd voor Nederland. De Spaanse koning voerde een waar schrikbewind en het land werd verscheurd door godsdiensttwisten. Een van de ingrijpende gebeurtenissen uit die periode is de moord op 19 geestelijken, die bekend zijn geworden als de Martelaren van Gorcum. Eén van hen was Joannes van Hoornaar (ook: Joannes van Keulen), dominicaner priester, pastoor te Hoornaar.

In 1572 werden deze 19 geestelijken opgepakt door de Watergeuzen, naar Den Briel (nu Brielle) gevoerd, gemarteld en vermoord. Hun lot vormde een tragisch dieptepunt van de wreedheden die beide partijen begingen.

In 1675 werden zij zalig verklaard en in 1867 volgde de heiligverklaring door paus Pius IX. Nog elk jaar vindt er rond hun sterfdag 9 juli een nationale bedevaart naar Brielle plaats.

De geschiedenis van de martelaren van Gorcum is opgenomen in de canon van de Alblasserwaard en Vijfheerenlanden. (De canon is een lijst van de belangrijkste momenten, personen en plekken uit het verleden in onze regio.)