Het thema van de Open Monumentendag was dit jaar "Op reis".

Op reis
Geschiedkundige Vereniging Giessenburg en Schelluinen, Historische Vereniging Arkel & Rietveld en Historische Vereniging Hoogblokland, Hoornaar en Noordeloos hebben op zaterdag 13 september jl. de volgende activiteiten georganiseerd - in samenspraak met de gemeente - in Giessenlanden:

Tentoonstellingen
Op het plein bij “Het Bruisend Hart” in Hoornaar stonden er van 10.00-15.30 uur diverse oude voertuigen opgesteld: bijvoorbeeld een spitfire cabrio uit 1966, een legerambulance, solexen, één van de eerste caravans van Avento uit 1964 compleet met originele stoeltjes,  enz. In "Het Bruisend Hart" waren een kleine tentoonstelling en een fotoserie te zien. Museum Het Regthuys te Giessenburg en het verenigingsgebouw "Het Kaaspakhuis" te Arkel waren deze dag ook geopend.

Toertocht tractoren
Verder startte er 's morgens vanaf "Het Bruisend Hart" een toertocht voor tractoren door Giessenlanden. Deze tocht werd mede georganiseerd door De Lange Slag. De route voerde door alle zeven kernen van Giessenlanden. Voor het vertrek in Hoornaar en bij tussenstops in Arkel en Giessenburg konden de soms heel oude tractoren bewonderd worden.