zaterdag 23 maart 11:00 -
Jubileumdag

Zeeuwse knop

Op woensdag 26 november 2014 verzorgde mevrouw drs. Gemke Jager, directeur van het Zilvermuseum te Schoonhoven, een lezing over: 'Macht en pracht bij de boerenstand'.

Nederlanders staan bekend om hun terughoudendheid t.a.v. het tonen van welstand op hun eigen lichaam. Dit was vooral een stads fenomeen. Op het platteland was men bewuster van ieders status. Men kende elkaar. Er bestond sterke sociale controle. Hier schroomde een welgestelde vrouw niet om haar welstand met uitbundige sieraden te illustreren. Maar wel volgens strikte regels. Streeksieraden verraden niet alleen de welstand van iemand, maar ook het kerkgenootschap en de streek. In deze lezing werden de verschillen en de karakteristieke onderdelen van het streeksieraad inzichtelijk gemaakt. Ook kwam een aantal specifieke technieken ter sprake. De lezing eindigde met een prachtige film over het vervaardigen van een Zeeuwse knoop.

Na de pauze werden meegebrachte kleine zilveren en gouden gebruiksvoorwerpen en sieraden door de heer A. Rikkoert, bekend taxateur uit Schoonhoven, getaxeerd. Hiervoor had men zich vooraf aan kunnen melden bij het secretariaat van de vereniging en daar was volop gebruik van gemaakt.