zaterdag 23 maart 11:00 -
Jubileumdag

Willem van Oranje 1580Op woensdag 25 februari 2015 verzorgde de heer Wim Kroon uit Apeldoorn een lezing over "De vijf vrouwen rond Willem van Oranje".

Willem, graaf van Nassau-Dillenburg, werd geboren op 24 april 1533 op slot Dillenburg als oudste zoon van Willem de Rijke, graaf van Nassau, en Juliana van Stolberg. Hij werd beter bekend als Willem van Oranje.

Hoewel zijn huwelijken niet zo tot de verbeelding spreken als die van de Engelse koning Hendrik VIII (die zes keer in het huwelijk trad) zijn Willems huwelijken niet van minder belang. Grootste verschil tussen de huwelijken van Willem en die van Hendrik is, dat de huwelijken van Hendrik gericht waren op het verkrijgen van een mannelijke troonopvolger, terwijl Willems huwelijken naast een dynastieke ook een sterk politiek en maatschappelijk karakter hadden. Door belangrijke verbintenissen aan te gaan hoopte hij met name politieke steun en het noodzakelijke kapitaal te verkrijgen voor zijn oorlogsvoeringen.

In de lezing (met beeldmateriaal) liet de heer Kroon zien welke invloed vijf vrouwen (zijn moeder en vier echtgenotes) hebben gehad op het leven van Willem van Oranje.