zaterdag 23 maart 11:00 -
Jubileumdag

Op woensdag 25 maart 2015 verzorgde de heer Chris Will een lezing over De Nieuwe Hollandse Waterlinie.

Waterlinie

De Nieuwe Hollandse Waterlinie is een belangrijke verdedigingslinie uit de Nederlandse geschiedenis. De grote historische waarde leidde tot aanmelding voor de Werelderfgoedlijst (1995) en de lijst van Rijksmonumenten alsmede tot de status van Nationaal Landschap (2005).
De Nieuwe Hollandse Waterlinie diende ter vervanging van de uit eind 17de eeuw daterende Hollandse Waterlinie. Een belangrijk verschil tussen de oude en de nieuwe linie is dat de stad Utrecht nu binnen de linie viel.

De waterlinie lag ten oosten en zuiden van de steden van Holland, 85 kilometer lang en 3 tot 5 kilometer breed. Met 46 forten strekte de linie zich uit van het eiland Pampus in de Zuiderzee tot aan de Biesbosch. Daarnaast bestaat de linie uit de vijf vestingsteden Muiden, Weesp, Naarden, Gorinchem en Woudrichem.

In 2015 viert de Nieuwe Hollandse Waterlinie haar 200-jarig bestaan. Dhr. Will is conservator bij het Waterliniemuseum Fort bij Vechten. Dit museum opent najaar 2015 zijn deuren voor publiek.