Op 28 oktober 2015 gaf dhr. Bert Ronhaar een lezing getiteld: de Middeleeuwse dierentuin. Hij toonde afbeeldingen van o.a. leeuwen, vleermuizen, uilen en katten uit interieurs van Middeleeuwse kerken en hij vertelde met veel kennis van zaken en vol enthousiasme de daarachter liggende verhalen. Ook  fabeldieren als de zeemeermin en eenhoorn kwamen in zijn lezing (ondersteund met prachtige foto's) aan bod.

In de zgn. bestiaria uit de 13e eeuw werden alle dieren beschreven en werden o.a. de volgende uitdrukkingen/zegswijzen uitgelegd: een ongelikte beer, krokodillentranen en de zwanenzang. Omdat een edelman ridder Van Cats al die leuke wetenswaardigheden over dieren niet kon lezen (hij verstond geen Latijn), gaf hij de dichter Jacob van Maerlant opdracht dit dierenboek te vertalen in de volkstaal. De Nederlandse vertaling (in dichtvorm) door Jacob van Maerlant werd door hem “Der Naturen Bloeme” genoemd.

Dhr. Bert Ronhaar was tot 2013 leraar Nederlands aan het Gomarus College in Gorinchem. Hij kan niet alleen deze lezing verzorgen, maar ook lezingen over:

1. Maria, Sybilla Merian, onze 17e eeuwse Vlindervrouw!
  2. De Baroktuin van Paleis 't Loo.
  3. Engelse Kathedralen: Canterbury en York.
  4. De wonderlijke wereld van de MISERICORDEN uit middeleeuwse koorbanken.
  5. Het Tapisserie van Bayeux.

Ongelikte beer