Op vrijdag 19 mei 2017 gingen we met ongeveer 40 leden op excursie naar Bronbeek. Dit in aansluiting op de lezing "Nagalm van een trots imperium" op 22 februari 2017 van Hans van den Akker, conservator van Bronbeek. De bus vertrok om 11.30 uur vanaf het Bruisend Hart te Hoornaar. Om 13.00 uur waren we bij Bronbeek (Arnhem) en werden we ontvangen met koffie/thee en spekkoek. Vervolgens werden we verdeeld in drie groepen en rondgeleid in het museum (en de tuin) o.l.v. een gids. Van 15.00-16.30 uur had iedereen vrij de tijd om rond te lopen in het museum en de tuin. Om 16.30 uur was het tijd voor het onbeperkt Indisch buffet. Erg lekker! Om 19.45 uur waren we weer terug in Hoornaar, omdat we met de bus op de A27 bij Hoogblokland helaas nog even in een file belandden.

Museum Bronbeek belicht de koloniale vaderlandse geschiedenis. Centraal staan de invloed van de overheid op de koloniale samenleving en het optreden van het Koninklijk Nederlands-Indisch Leger (KNIL). Het verhaal van Indië’ is de vaste tentoonstelling over de geschiedenis van de Nederlandse aanwezigheid in Nederlands-Indië.
Van maart t/m juli 2017 is er een tijdelijke tentoonstelling: de overzichtstentoonstelling "Nieuw licht. Het Indisch impressionisme van Bleckmann". Schilder Wilhelm Bleckmann (1853-1942) was een vernieuwer. Hij brengt als eerste het impressionisme naar Nederlands-Indië.
Op het landgoed zijn verschillende monumenten en gedenktekens. De meeste herinneren aan de bezetting van en de krijgsgevangenschap in Nederlands-Indië. Ook zijn er bijzondere gebouwen, beelden en een plantenkalender.

Bronbeek1Bronbeek2Bronbeek3Bronbeek4