Op woensdag 28 februari jl. verzorgde Fons Alkemade een lezing over "Erfgoed van de auto" in het Dorpshuis te Noordeloos. In deze lezing ging dhr. Alkemade, secretaris van de Stichting Erfgoed op Weg, in op de ontwikkeling van het autoverkeer en wat daarbij allemaal kwam kijken, ook in onze regio.

Erfgoed van de auto Dorp Noordeloos

De afgelopen ruim honderd jaar zijn motorvoertuigen een steeds belangrijkere rol gaan spelen in ons land. Aanvankelijk ging het vooral om personenauto's en motorfietsen, later kwamen daar autobussen en vrachtauto's bij. De aantallen motorvoertuigen waren aanvankelijk nog klein en namen nog niet zo sterk toe, maar vanaf het begin leidde de aanwezigheid van motorvoertuigen tot nieuwe voorzieningen. Denk daarbij aan: benzinestations, garages en fabrieken, wegen, viaducten en tunnels, wegwijzers, bushokjes en praatpalen, parkeerplaatsen en parkeergarages, wegrestaurants en wegenwachtkantoren. Daarnaast verschenen ook zaken die niet noodzakelijk waren voor het wegverkeer maar er wel mee samenhingen: muurreclames voor auto's en autobedrijven, auto's in beeldhouw-werken, circuits voor auto- en motorsport en drive-inwoningen en chauffeurswoningen.

Wat is er nog over aan oude benzinestations, wegwijzers en chauffeurswoningen? Wat is historisch gezien waardevol of karakteristiek voor ons land? Dit soort vragen wil de Stichting Erfgoed op Weg graag beantwoorden.