Agenda

Geen evenementen

Sponsors

 

bassa

sponsorkliks

rabobank

Het thema van Open Monumentendag 2018 was "In Europa".
In onze drie dorpen kon op zaterdag 8 september jl. in het kader van Open Monumentendag o.a. een bezoek gebracht worden aan:

  • Hoornaar, Dorpsweg 125, "De Kerkbuurt" (oude boerderij);
  • Hoornaar, Dorpsweg 10a, Hervormde kerk;
  • Noordeloos, Kerkstraat 3c, St. Bonifatiuskerk (Hervormde kerk).


In Arkel was de Koepelkerk en museum Het Kaaspakhuis geopend.
In Giessenburg was museum Het Regthuys, zoals gebruikelijk op zaterdag, geopend van 13.30 tot 17.00 uur.
Ook vrijwel alle molens in Giessenlanden waren open voor bezichtiging.

Open monumentendag met BGL logo

Traditioneel wordt op de eerste zaterdag van augustus de jaarmarkt in Noordeloos georganiseerd. Op de Jaarmarkt te Noordeloos was onze vereniging traditiegetrouw ook aanwezig.  In onze kraam werden onze publicaties verkocht en konden voorwerpen worden geraden. De antwoorden van het voorwerpen raden waren 1. b. krultang, 2. c. schietlood en 3. a. punt (voor vaarstok).

Jaarmarkt Panorama uitsnede2

Maart en april stonden in het teken van Dordrecht.

Op 13 april jl. gingen we met 42 leden op excursie naar Dordrecht. We bezochten het Huis van Gijn (aansluitend lunch), kregen een stadswandeling o.l.v. een gids van Gilde Dordrecht en bezochten Het Hof van Nederland. Hierna was er tijd ter vrije besteding (o.a. nog de mogelijkheid het Dordrechts Museum te bezoeken). Na een gezellig afsluitend diner bij De Beren Dordrecht was het tijd om - voldaan- huiswaarts te keren.

Op woensdag 28 maart a.s. verzorgde mevrouw Jacqueline Hoevenberg een boeiende lezing over "Dordrecht Ondergronds". Jacqueline Hoevenberg is senior adviseur / senior archeoloog Gemeente Dordrecht, vakteam erfgoed.

Het eerste deel van haar lezing ging over archeologie in de binnenstad. De focus lag op twee opgravingen: de grafelijke herberg aan de Voorstraat en de ambachtswijk op het Statenplein. In het tweede deel ging het over archeologie in het buitengebied. Hier lag de focus op de opgraving van de in 1421 verdronken - oorspronkelijk 11e-eeuwse - kerk met kerkhof van het dorp Wolbrandskerke in de Grote Waard.

De archeologisch periode waar in Dordrecht de meeste aandacht naar uit gaat zijn de late middeleeuwen. De stad krijgt in 1220 stadsrechten van de Hollandse graaf. Korte tijd later wordt de stad ook het centrum van de nieuw ontstane Groote of Zuid Hollandsche Waard. Deze waard werd toen de voorraadschuur van Holland genoemd. De stad krijgt in 1299 het stapelrecht toegekend en maakt vervolgens tijdens de 14e eeuw de grootste bloei en groei mee: de gouden eeuw van Dordrecht.

In de nacht van 18 op 19 november 1421 betekent de Sint Elisabethsvloed het einde van de bloeiende Grote Waard: de zee dringt de waard binnen. Al snel wordt deze vloed gevolgd door rivierdijkdoorbraken en krijgt de rivier de Merwede vrij spel in de Groote Waard. De waard staat helemaal onder water en zeker 17 (kerk)dorpen worden voor altijd verlaten en opgegeven. De stad Dordrecht wordt een eenzaam eiland in een groot zoetwatergetijdengebied.

Archeologisch onderzoek is met name gericht op het meer inzicht krijgen in het ontstaan en de ontwikkeling van de stad én het in de Groote Waard verdronken landschap met haar kerkdorpen en ambachten.


Dordrecht

Op woensdag 28 februari jl. verzorgde Fons Alkemade een lezing over "Erfgoed van de auto" in het Dorpshuis te Noordeloos. In deze lezing ging dhr. Alkemade, secretaris van de Stichting Erfgoed op Weg, in op de ontwikkeling van het autoverkeer en wat daarbij allemaal kwam kijken, ook in onze regio.

Erfgoed van de auto Dorp Noordeloos

De afgelopen ruim honderd jaar zijn motorvoertuigen een steeds belangrijkere rol gaan spelen in ons land. Aanvankelijk ging het vooral om personenauto's en motorfietsen, later kwamen daar autobussen en vrachtauto's bij. De aantallen motorvoertuigen waren aanvankelijk nog klein en namen nog niet zo sterk toe, maar vanaf het begin leidde de aanwezigheid van motorvoertuigen tot nieuwe voorzieningen. Denk daarbij aan: benzinestations, garages en fabrieken, wegen, viaducten en tunnels, wegwijzers, bushokjes en praatpalen, parkeerplaatsen en parkeergarages, wegrestaurants en wegenwachtkantoren. Daarnaast verschenen ook zaken die niet noodzakelijk waren voor het wegverkeer maar er wel mee samenhingen: muurreclames voor auto's en autobedrijven, auto's in beeldhouw-werken, circuits voor auto- en motorsport en drive-inwoningen en chauffeurswoningen.

Wat is er nog over aan oude benzinestations, wegwijzers en chauffeurswoningen? Wat is historisch gezien waardevol of karakteristiek voor ons land? Dit soort vragen wil de Stichting Erfgoed op Weg graag beantwoorden.


Word lid

Voor 15 euro per jaar worden u en uw huisgenoten lid van onze vereniging